Gå til hovedinnhold

Jeg elsker


Skrevet 6. juli 2017
Til to som elsker hverandre

 










Jeg elsker


Jeg elsker deg
Det er bare det jeg vil si, uten at jeg vet
Nei, jeg vet ikke hva det vil si
Å elske
Her på klodens ytterste rand
Eller langs denne veien som er livet, det er bare det jeg vil si
At når du stiger

Når du sakte stiger opp av jorden, du Såmannens vekst,
så svak, spinkel, uberørt og nyfiken, fra frøet, dette ene som ble senket i den sorte jordfold, lagt i din mors dypeste brønn, denne avkrok som alle har sett uten å se,
å, du uforløste vekst som var så lukket, så alene, så bortenfor verdens blikk, omsluttet av uendelighetens hinne,
det er bare det jeg vil si
at når du nå stiger, vakker og viljesterk, og sårbar,
ja, opp av jorden stiger du, og mens du tar form og finner din sti og snur deg og strekker deg mot lyset, så langt at du nesten knekker,
da ser jeg at du er min, bare min, og alle andre tenker det samme, at du skal stige helt opp, 
kle deg i grønt og stråle,
og det er sant,


Jeg elsker deg
Det er bare det jeg vil si, uten at jeg vet
Nei, jeg vet ikke hva det vil si
Å elske
Her på klodens ytterste rand
Eller langs denne veien som er livet, det er bare det jeg vil si
At når du danser

Når du danser i slåttengen, du søster av Batseba,
blant disse villblomstene, så glad, ivrig, villig og søkende, i deg selv, som en søyle, i deg selv, men stadig alene, løsrevet, uten feste,
lengtende etter mening, søkende etter den blomsten som ingen andre har funnet, etter gløden som aldri slukker, gløden som tar bolig i deg til evig tid,
det er bare det jeg vil si
når du svinger deg leende rundt og rundt og griper hver enestående vekst,
en rose, en blåklokke, en syrin, en prestekrage, en nøkleblom, og samler dem alle i din favn, når du beveger deg bort fra flokken,
bort fra felleskapet, bort fra gjeterne, de som samler, som vil deg vel,
da ser jeg at du er den som skal følge meg videre, bare meg,
og jeg vet at alle andre vil være en slik blomst som du har lagt i din bukett, 
og det er sant,

Jeg elsker deg
Det er bare det jeg vil si, uten at jeg vet
Nei, jeg vet ikke hva det vil si
Å elske
Her på klodens ytterste rand
Eller langs denne veien som er livet, det er bare det jeg vil si
At når du synker

Når du synker ned i veenes brønn, du datter av Eva,
ned i dette dypet som bare du når, lukket, alene, fortvilet, kjempende og tjoret til kroppens eget feste, ventende på neste bølge,
sterkere enn den forrige, drivende mot en siste skanse,
en siste kraft, en berøring ingen kaller ved sitt rette navn, en bølge fra det innerste farvann, der vi alle en gang har vært,
i frøet,
for i fødsel skal du være, til fødsel skal du bli, til evig tid,
det er bare det jeg vil si
at når jeg ser deg kjempende, sint, sterk, brølende, med en spire i din indre dal, en spire som vil se lys, himmel,
da vet jeg ikke mer, eller mindre, jeg vet ikke noe,
jeg tar deg ikke på alvor, bare på dødens terskel er vi alvor,
men jeg ser at du er min, jeg tar deg med, videre,
og det er sant,

Jeg elsker deg
Det er bare det jeg vil si, uten at jeg vet
Nei, jeg vet ikke hva det vil si
Å elske
Her på kloden ytterste rand
Eller langs denne veien som er livet, det er bare det jeg vil si
At når du sitter

Når du sitter ved siden av meg, du bror av Josef,
bak en vegg av gamle steiner, løftet av de menneskene som ikke kjente maskinens vold,
to dype sjeler i ly for vinden, i ro, blant bergarter og mose og disse broene mellom før og nå, mellom fortid og fremtid, og din tanke er ensom i skyggen av byens byggverk og bilens spor som aldri endte, men førte videre, forbi de røde lys og inn i fjellveggen som bar byrden av ingeniørenes ivrige skapervilje,
det er bare det jeg vil si
når blodet renner sakte gjennom kroppens vener og vi er elskende ved enden av en dag,
i solens dalsøkk sitter vi,
du er stillheten som forsvant,
du er bondens siste håp,
du er frøet i fallskjerm fra dronen som søker urørt mark,
da vet jeg at
du, du vil følge meg videre, likevel, forkalket i ditt indre, men villig,
og det er sant,

Jeg elsker deg
Det er bare det jeg vil si, uten at jeg vet
Nei, jeg vet ikke hva det vil si
Å elske
Her på klodens ytterste rand
Eller langs denne veien som er livet, det er bare det jeg vil si
At når du ligger

Når du ligger som en fallen konstruksjon, du sønn av Isak,
fanget i kroppens låste tempel, en bygning ingen vet å ta vare på,
når du ligger slik, vissen og vrang og villig tar i mot lindring fra de armer som forlenger lidelsen, eller er det livet, eller døden, uansett,
det er noe med denne sorg og dette savn og denne sårhet som er pålagt de bygninger Gud løftet fra støvet, og de mennesker han en gang pekte i riktig retning,
når din stemme er stotrende og svak og sengen stinker av urin, min elskede,
jeg er evig din, sa jeg, og du vet det er sant,
det er bare det jeg vil si
at jeg elsker deg, for i støvet er du, men jeg elsker deg opp i høyden, til fjellets topp, til skyskraperens tak, opp dit du ser skyenes fart og solens stråleglans og bergartens skimmer og havets horisont,  
for da vet jeg at din gjerning er i meg og min i deg,
og det er sant,


Jeg elsker deg
Det er bare det jeg vil si, uten at jeg vet
Nei, jeg vet ikke hva det vil si
Å elske
Her på klodens ytterste rand
Eller langs denne veien som er livet, det er bare det jeg vil si
At når du snubler

Når du snubler i denne hjørnesteinen, du barn av Judas,
og alle kaster den første steinen, de kaster som om de ikke visste hva de gjorde, og treffer deg, for du snur ryggen mot dem og løper bort,
mot kanten av stupet, mot kanten av stupet ingen andre ser,
bare du, for ditt svik er ikke mitt, men mitt likevel, og steinene er tunge, store, vakre, i all sin enkelhet, de svever og sårer deg og knuser skallen din og knuser skjelettet ditt og knuser troverdigheten din,
det er bare det jeg vil si
at når du snubler og skriker i smerte og jeg ser deg falle,
da vet jeg at vi er ett, din synd er min synd, ditt fall er mitt fall, og alle andre stopper og lar den siste steinen ligge i håndflaten, eller falle ubrukt til jorden,
og det er sant,

Jeg elsker deg,
Det er bare det jeg vil si, uten at jeg vet
Nei, jeg vet ikke hva det vil si
Å elske
Her på klodens ytterste rand
Eller langs denne veien som er livet, det er bare det jeg vil si
At når du vaskes

Når du vaskes ren, du barn av Abraham,
og verdens vrede fyller oss med frykt for å elske rett,
og hatet er like enkelt å bære som kjærligheten,
å hate er å elske å elske er å hate
nei, i mørket er ikke lys, ikke nå lenger, ikke her,
men i mørket er vi likevel ett, ikke sant,
i lyset likeså,
det er bare det jeg vil si
at senere, der hvor himmelen møter jorden, på den smale, smale linjen, snorbein, nesten usynlig, der, på den ytterste rand, livet, der forstår jeg og vet jeg og tror jeg og tviler jeg og elsker deg
uansett, ja, uansett vaskes du ren,
og jeg bader i samme hav, for i skaperens form fant du meg og jeg deg,
og det er sant,


Jeg elsker deg
Det er bare det jeg vil si, uten at jeg vet
Nei, jeg vet ikke hva det vil si
Å elske
Her på klodens ytterste rand
Eller langs denne veien som er livet, det er bare det jeg vil si. 

Populære innlegg fra denne bloggen

Å kaste et år

Å kaste et år J eg kastet et år i søppeldunken i dag, fullt av tegn og ringer og streker og setninger og navn og tall og rosa og rødt og blått og svart, fullt av spor, levd liv, et år, 365 dager, med bare bein, sprikende tær i sanden, uten kloakklukt i nesen, eller med skjerf i halsen og støvler, og en barnehånd i min, som et skrik i motvind, eller synlig vitne til en vridning og rykende korsbånd på banen, og lyttende til en forsvarstale uten glød og glans og fornuft, eller i retrotilstand med armen mellom to mennesker i bevegelse og følelsen av komminutt dorsalt dislokert ekstraartikulær distal radiusfraktur, tverrgående, legestandens latinske betegnelser, språket utenfor språket, eller innenfor,  (takk, Cathrine) eller redd, sårbar, skjelvende blant alles synlige liv, uten inntekt, med utgift, som et halvspist eple noen gikk i fra, et sådant som ingen lenger vil ha, med en ode til gipsen i hodet, gleden over hjelpen, systemet

Lytt, du jord

  Mika Lytt, du jord Jakob, ditt opprør lukket min dør! Israel, din avgud er svikets brud!   Du skal spise, men ikke bli mett. Du skal sove, men alltid være trett. Mitt folk, hva har jeg gjort deg? Svar meg!   Nå stiger jeg ned, tar galskapen bort, fjerner din urett fra Jerusalems port!   Du skal så, men ikke høste. Du skal gråte, men ikke trøste. Mitt folk, hva har jeg gjort deg? Ve meg!   Se fjellene smelte og dalene revne! Ja, alt vil jeg velte, og for døden stevne!   Du skal herje, men ikke bli stor. Du skal føde, men ikke bli mor. Mitt folk, hva har jeg gjort deg? Frykt meg!   For urett er gjort, Gud er tatt bort. Smak min vrede; en jord uten glede!   Du skal senke sverd, og pløye din jord. Du skal forkaste krig, og lovsynge Guds ord. Mitt barn, hva krever Herren av deg? Følg meg!   Lytt, du jord. Ikke gråt og klag. Se, jeg har gitt deg en ny dag! Du skal ikke ofre, men gjøre rett. Du skal vandre med Gud,

Last mitt skip, sønn

ESSAY   3.plass i essaykonkurransen arrangert av festivalen Kåkånomics 2019, i samarbeid med Klassekampen. Publisert på Harvest juni 2020 Last mitt skip, sønn Hva sier du? Regner det ustanselig? Stiger havet og fylles kjelleren med sjøvann? Men regnbuen, ser du den? Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne, egentlig. Kanskje med en kontoutskrift, så vet du at jeg mangler kapital. Eller med en bekjennelse, bare for å signalisere at jeg øyner håp, i Gud. Eller med en ørliten teknisk innføring i hvordan sette en venstre, høyre finte med overbevisende vekt på første forflytning, i en individuell aksjon i fase åtte på håndballbanen, for å vise at min hverdag er forseglet med organisert idrett. Eller kanskje begynner jeg med å vise et bilde av mitt hus, hvitmalt og vertikaldelt, og sier noe om at her, her bor min nære familie, de fem barna, mannen min, hunden og kattene. Nei. Jeg begynner ikke slik. Jeg begynner med en bønn. En bønn i ord. En flyt av setninger og