Gå til hovedinnhold

Da mamma ble en boble

Sommerfortellinger

Da mamma ble en boble



Kveldshimmelen senker sine sommerlette skuldre over øyfolket. Vinden jager de hvite bomullskyer mot vest, mot vest, solstrålene fanger dem i fallet, fører dem med seg inn i natten. To små gutter sitter ved bordet utenfor det gamle gårdshuset på toppen av stillhetens øy.
- Hør, sier mor, og ber dem låne øret til spurvungenes sultne rop fra det torvmyke leie i takrennen, like oppunder mosegrodde takpanner.
- Mm, vi har sett dem, svarer guttene, og ånder på såpevannet, gir form til det uformelige, liv til det ulevelige. Boblene sprekker i svevet mot friheten, oppover, oppover, uten vinger, uten turbiner, uten bensin.
- Kan jeg blande inn litt mer vann, mamma, det er for mye såpe i min flaske, sier seksåringen, han har fått sin første, virkelige ferie, fri fra skolen, helt og holdent fri, for en vidunderlighet, null lekser, null krav, intet organisert, sen i seng, sen opp, lek, lek, du vesle, livets alvor henter deg inn rundt neste sving, og han har bestekompisen med seg på landet.
- Bland i vei, sier mor og legger avisen fra seg. Fatet er tomt nå, kjeksen og frukten og gulrøttene spist opp, en ørliten kaffeskvett igjen i mors krus, hun er bare en slurk fra pausens endelikt. Sauebjellenes blues er saktmodig og seig, kom, mine små, legg dere ned, so, ro, snart er dagen over.
- Snart er dagen over, gutter, om en halvtime er det leggetid, sier hun, og kjenner en fryd i sitt indre, ferieførsteklassingene er allerede solbrune, lyse i luggen, flekkete på t-skjortene, rester av is rundt munnen, sjøvann i håret.
- Mm, svarer de i kor og blåser liv i såpevannet, liv som sprekker og blir til tusen usynlige dråper. Guttene blander nytt vann i beholderen og bjellesauene breker fra markens bunn og mor blir en boble som fylles med pust fra podene, de små, små menneskebarna som leker med elementene. Stillhetens øy skaper en ny fortelling. Boblene blir til ord, ord blir til syner, sanser settes i helspenn, fantasier finner finurlige former.
- Se, sier de, og peker mot en skikkelse på vei oppover, dit skyene fanges av solens stråler.
- Se, mamma er en boble, sier de, og myser mot himmelen, de må holde en hånd foran øynene for å se skikkelig. Kvelden er sta, den strir og strever med lyset, kaster sin stråleglans fra lav vinkel, direkte i synet på feriefolket, de som sanser livets underfundighet på stillhetens øy. Og boblen stiger og stiger, en mor fjernes fra kloden, hun blir en illusjon, en figur som er lysår fra virkeligheten, en fjern erindring som gløder fra galaksens ytterpunkt. Guttene myser mot de ukjente horisonter, de synes de hører henne synge en salme, en kjent barnesalme, min båt er så liten og havet så stort, ja, de hører henne synge, de vinker, mamma, kom tilbake, så sprekker boblen og tusen dråper faller mot jorden, de glitrer i glansen fra junis vakre midtsommersol, samler seg og finner tilbake til sin sanneste form. Seksåringen skrur lokket på beholderen sin, setter den forsiktig fra seg på bordet, går bort til sin mor og gir henne en klem, en varm, lang klem.
- Mamma, hvisker han.
- Du må aldri bli en boble, du må aldri sveve bort.
- Mm, svarer hun, og vet hva han mener.

Populære innlegg fra denne bloggen

Å kaste et år

Å kaste et år J eg kastet et år i søppeldunken i dag, fullt av tegn og ringer og streker og setninger og navn og tall og rosa og rødt og blått og svart, fullt av spor, levd liv, et år, 365 dager, med bare bein, sprikende tær i sanden, uten kloakklukt i nesen, eller med skjerf i halsen og støvler, og en barnehånd i min, som et skrik i motvind, eller synlig vitne til en vridning og rykende korsbånd på banen, og lyttende til en forsvarstale uten glød og glans og fornuft, eller i retrotilstand med armen mellom to mennesker i bevegelse og følelsen av komminutt dorsalt dislokert ekstraartikulær distal radiusfraktur, tverrgående, legestandens latinske betegnelser, språket utenfor språket, eller innenfor,  (takk, Cathrine) eller redd, sårbar, skjelvende blant alles synlige liv, uten inntekt, med utgift, som et halvspist eple noen gikk i fra, et sådant som ingen lenger vil ha, med en ode til gipsen i hodet, gleden over hjelpen, systemet

Lytt, du jord

  Mika Lytt, du jord Jakob, ditt opprør lukket min dør! Israel, din avgud er svikets brud!   Du skal spise, men ikke bli mett. Du skal sove, men alltid være trett. Mitt folk, hva har jeg gjort deg? Svar meg!   Nå stiger jeg ned, tar galskapen bort, fjerner din urett fra Jerusalems port!   Du skal så, men ikke høste. Du skal gråte, men ikke trøste. Mitt folk, hva har jeg gjort deg? Ve meg!   Se fjellene smelte og dalene revne! Ja, alt vil jeg velte, og for døden stevne!   Du skal herje, men ikke bli stor. Du skal føde, men ikke bli mor. Mitt folk, hva har jeg gjort deg? Frykt meg!   For urett er gjort, Gud er tatt bort. Smak min vrede; en jord uten glede!   Du skal senke sverd, og pløye din jord. Du skal forkaste krig, og lovsynge Guds ord. Mitt barn, hva krever Herren av deg? Følg meg!   Lytt, du jord. Ikke gråt og klag. Se, jeg har gitt deg en ny dag! Du skal ikke ofre, men gjøre rett. Du skal vandre med Gud,

Last mitt skip, sønn

ESSAY   3.plass i essaykonkurransen arrangert av festivalen Kåkånomics 2019, i samarbeid med Klassekampen. Publisert på Harvest juni 2020 Last mitt skip, sønn Hva sier du? Regner det ustanselig? Stiger havet og fylles kjelleren med sjøvann? Men regnbuen, ser du den? Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne, egentlig. Kanskje med en kontoutskrift, så vet du at jeg mangler kapital. Eller med en bekjennelse, bare for å signalisere at jeg øyner håp, i Gud. Eller med en ørliten teknisk innføring i hvordan sette en venstre, høyre finte med overbevisende vekt på første forflytning, i en individuell aksjon i fase åtte på håndballbanen, for å vise at min hverdag er forseglet med organisert idrett. Eller kanskje begynner jeg med å vise et bilde av mitt hus, hvitmalt og vertikaldelt, og sier noe om at her, her bor min nære familie, de fem barna, mannen min, hunden og kattene. Nei. Jeg begynner ikke slik. Jeg begynner med en bønn. En bønn i ord. En flyt av setninger og