Gå til hovedinnhold

Modernitetens ferjereiser


Sommerfortellinger

Modernitetens fergereiser

En kort fergereise kan forandre alt.
Den vesle øya i Ryfylke er siste trappetrinn på vei mot vår evige himmel. Fra fergeleiet går en smal vei, med plass til to personbiler i bredden, inn i stillheten, opp bakken, rundt svingen, nedover igjen, med asfalt fra før og frihet til den glade vandrer. Like ved det gamle bedehuset, som nå er bolig for en småbarnsfamilie, deler veien seg i to, den snor seg opp til venstre, mot galaksene og stjernetåkene og de nye planetene, mot toppen, der småbrukerne lever, de som utnytter bakker og berg og får kyr og sauer til å synge saktmodighetens salmer og drøvtygge tradisjonens tro og vagge takten til bondens blues og betrakte sjøutsikten som syr Ryfylke sammen, havet er tråden som rammer inn, holder fast, her er ingen utenfor, alle er innenfor, alt henger sammen med alt. Fra fergeleiet går en smal vei inn i stillheten. Og like etter det gamle bedehuset, der småbarnsfamilien fanger fortidens velsignelser med sin livgivende pust, deler, som sagt, veien seg i to, du kan kjøre rett frem, videre mot den vesle øyas eneste butikk. Joker. Med kokken Anita og kortreist og langreist mat og parmesan og poteter i hyllene og palmer ved strandkanten når sommertiden bringer turistene inn på beitet. Fra fergeleiet går en vei som deler seg i to. Hverken mer eller mindre. Bare to. Ferden fra byen bringer sansene i stabilt sideleie. Når fergereisen er over, er samtiden forandret. Her er liv. Annerledes liv. Og gravplassen like ved huset til Gro og Heidi, den vesle, velholdte gravplassen, er øyas navle, en episk verselinje, en statusrapport, en fortelling om sjelers forlatelse og synderes stålkontroll og navnenes vandring fra før til nå. Små barn på tur med sine foreldre synes gravstøttene i øynavlen er som strenger på en gitar, og de sanser suset fra fortidsskogene, og danser mellom de døde, som om livet utgikk fra de usynliges gravkammer, barna danser og løper og leser innskriften på de dødes steiner.
- Se, pappa, ssskkkaaarrtvvveeiiittt… navnet Skartveit, han som ligger her, han heter akkurat det samme
som oss. Når døde han, pappa? Før deg? 
- Det kommer an på øynene som ser, gutten min, du vet; visuell persepsjon, svarer pappa, i dyp konsentrasjon, tilsynelatende opptatt av sin egen tanke.
- Visuell persepsjon?
Lillegutt smaker på ordet. Tar i mot, deler opp, plasserer i sin egen sansning, sin egen virkelighet, sitt eget repertoar av opplevelser. Og navnet, han leser det sakte, en gang til, og enda en gang, leseevnen er en nyervervet kunstart, de skrevne ordene åpner dører han ikke før har lagt merke til. Han gransker gravstøtten. Dansen stilner. Suset fra skogene stilner. Og det er da den voksne husker Siri Hustvedt. I essayet Mitt underlige hode skriver hun at sinnet ikke er en passiv beholder for den eksterne virkeligheten eller opplevelsen. Og diskusjonen om kunstens språk og kunstnerens manglende ord og kuratorers konstruerte tekst fremstår som en nødvendighet uten sidestykke, sønnen er kunstneren, far er kurator, en fergereise fra moderniteten til stillhetens øy kan forandre alt. De står slik, veslegutt og far, ser på de dødes steiner. Visuell persepsjon. Hva er nå det?
- Tolkning, min sønn. Og tro.
- Og himmel, pappa, svarer veslegutten og spiller på gravplassens stemte strenger.
Solen leker gjemsel bak skyene, vinden kiler tretoppenes bladverk, markene og bakkene og bergknausene 
bærer spor av svunnen tid, de mosekledte steingardene er fortidsbondens signatur. Her var liv, her er liv 
laga, her vil folk leve. Og nye fortellinger tar form. 

Populære innlegg fra denne bloggen

Å kaste et år

Å kaste et år J eg kastet et år i søppeldunken i dag, fullt av tegn og ringer og streker og setninger og navn og tall og rosa og rødt og blått og svart, fullt av spor, levd liv, et år, 365 dager, med bare bein, sprikende tær i sanden, uten kloakklukt i nesen, eller med skjerf i halsen og støvler, og en barnehånd i min, som et skrik i motvind, eller synlig vitne til en vridning og rykende korsbånd på banen, og lyttende til en forsvarstale uten glød og glans og fornuft, eller i retrotilstand med armen mellom to mennesker i bevegelse og følelsen av komminutt dorsalt dislokert ekstraartikulær distal radiusfraktur, tverrgående, legestandens latinske betegnelser, språket utenfor språket, eller innenfor,  (takk, Cathrine) eller redd, sårbar, skjelvende blant alles synlige liv, uten inntekt, med utgift, som et halvspist eple noen gikk i fra, et sådant som ingen lenger vil ha, med en ode til gipsen i hodet, gleden over hjelpen, systemet

Lytt, du jord

  Mika Lytt, du jord Jakob, ditt opprør lukket min dør! Israel, din avgud er svikets brud!   Du skal spise, men ikke bli mett. Du skal sove, men alltid være trett. Mitt folk, hva har jeg gjort deg? Svar meg!   Nå stiger jeg ned, tar galskapen bort, fjerner din urett fra Jerusalems port!   Du skal så, men ikke høste. Du skal gråte, men ikke trøste. Mitt folk, hva har jeg gjort deg? Ve meg!   Se fjellene smelte og dalene revne! Ja, alt vil jeg velte, og for døden stevne!   Du skal herje, men ikke bli stor. Du skal føde, men ikke bli mor. Mitt folk, hva har jeg gjort deg? Frykt meg!   For urett er gjort, Gud er tatt bort. Smak min vrede; en jord uten glede!   Du skal senke sverd, og pløye din jord. Du skal forkaste krig, og lovsynge Guds ord. Mitt barn, hva krever Herren av deg? Følg meg!   Lytt, du jord. Ikke gråt og klag. Se, jeg har gitt deg en ny dag! Du skal ikke ofre, men gjøre rett. Du skal vandre med Gud,

Last mitt skip, sønn

ESSAY   3.plass i essaykonkurransen arrangert av festivalen Kåkånomics 2019, i samarbeid med Klassekampen. Publisert på Harvest juni 2020 Last mitt skip, sønn Hva sier du? Regner det ustanselig? Stiger havet og fylles kjelleren med sjøvann? Men regnbuen, ser du den? Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne, egentlig. Kanskje med en kontoutskrift, så vet du at jeg mangler kapital. Eller med en bekjennelse, bare for å signalisere at jeg øyner håp, i Gud. Eller med en ørliten teknisk innføring i hvordan sette en venstre, høyre finte med overbevisende vekt på første forflytning, i en individuell aksjon i fase åtte på håndballbanen, for å vise at min hverdag er forseglet med organisert idrett. Eller kanskje begynner jeg med å vise et bilde av mitt hus, hvitmalt og vertikaldelt, og sier noe om at her, her bor min nære familie, de fem barna, mannen min, hunden og kattene. Nei. Jeg begynner ikke slik. Jeg begynner med en bønn. En bønn i ord. En flyt av setninger og