KOMMENTAR
En
forbasket ny kvinne
Jeg
er en forbasket ny kvinne. Min væren er levende politisk. Og jeg står på egne
ben. Ikke økonomisk. Null lønnsutbetalinger på meg. Men mitt liv er støpt etter
min vilje. No strings on me. Forstår du det, din blåøyde feminist?
I
sinne forfattes de ord som her er nedskrevet. De er utidige. Usmakelige. De er
synlige tegn på forakt for det norske, rettferdige folkeferd, de arbeidende
massene, formet i dypet av statsapparatet, fullbårne og fullbyrdet i en
saktmodig fødsel som varte fra forrige regjerings første år, til nå, nå når den
fulltidsarbeidende, karrierebevisste, lederstillingsøkende, professorale norske
kvinnen er forløst og fri og frank og selvstendig og klatrende og klarert av
samtlige feminismeideologier og frigjort fra barnet og kjøkkenbenken og mannen og
seg selv og sin kropp og sin form og figur. Men all feminismen, all
kvinnekampen, all kvinnesolidariteten som de moderne og oppdaterte og
omtenksomme mennesker kler seg i; den er et skalkeskjul, en påtvunget drakt som
skviser puppene frem, synliggjør kløften og masserer maskuliniteten og
feminiteten og menneskeheten til den lammes og rammes av apati, fjernhet fra
naturen, manglende forståelse for medmenneskers grunnleggende behov, for omsorg
for de minste, for samliv og for solidaritetshandlingen, den som er
grunnleggende nestekjærlig fundert, uten forventning om gjenytelse. Meg-, meg-, meg-feminisme kaller
amerikanske Camille Paglia den dominerende kvinnesak. Og hva med den
skandinaviske? Reduksjonistisk, repressiv
og en fornærmelse, sier hun til Klassekampen.
Den
norske væren er utmattende for en feministisk dissident. En hjemmeværende. Eller
en deltidsarbeidende. Eller en kvinne som ønsker å være bare mor. For seksten
barn, med hjemmeskole, for eksempel. Eller for sønnen som er autist. Eller for
sine tre døtre. Hverdagen, i all sin mediale og kommunikative natur, omkranser
dissidenten med nedsettende omtale. Hun er stemplet som fjernstyrt. Hun er foraktet.
Hun er omtalt som sviker. Eller som ranskvinne, som fallert, som snylter. Nettopp.
Alt det der, overalt, konstant. Forsørget av sin mann? Ikke selvstendig
økonomi? Er det mulig? Hvilken felle hun har viklet seg inn i. Hva om han
finner seg en annen? Eller dør? Hva om han blir lei av deg, du som er så dønn
kjedelig, uten faglig kompetanse, uten fortellinger fra kantinelunsjen eller
fredagspilsen eller morgenmøtet eller teambuildingkurset eller konferanseuken
eller kundetreffet? Ah, klart han blir lei, møkk lei, han forlater deg, du er
en intellektuell søppeldynge, tap, tap, tap, over hele linjen, du er en
mørklagt parkeringsplass der ingen kunne tru at nokon kunne finne på å plassere
SUV-en sin.
Jeg tør ikke fly,
skrev Erica Jong, og syntes så inderlig synd på seg selv, for Jong, eller
poeten Isadora Wing, fant aldri fred i sitt utprøvende liv, hun slapp seg aldri
helt løs, fant aldri ro i svevet, hun søkte ekteskapet, hun brøt ut, gang etter
gang, hun søkte seksuell tilfredsstillelse, men fant menns tanker avskyelige,
og kjønnsorganene deres deilige, hun søkte forelskelsens fullendelse, men fant
aldri kjærligheten, for hun var blendet, som Jong skrev, av seksualitetens
galskap. En gjennomsyret ambivalens. Friheten tok freden fra henne. Men Isadora
vant likevel frem. Hun ble et forbilde for sine samtidige, frihetssøkende
kvinner. Hennes leven ble livsviktig feminisme. Seksuell løsrivelse, uforpliktende
forhold, individualitet, selvstendighet. No strings on me, see? Og
grunnsetningen over alle: «Det ultimate våpenet i kampen mellom kjønnene: den
slappe pikken.»
Jeg
er en forbasket ny kvinne. Jeg tør fly. Men jeg velger å la være. Min vei er
fri likevel. Fordi jeg har fred med mitt valg. Det er mitt eget. Men who cares?
WHO CARES? For - kan du tro noe slikt, at en journaliststudent med frikort inn i
lokalavisenes redaksjoner, sier nei takk, jeg har fått barn, min datter trenger
meg, fullt og helt, gi jobben til en annen, er det mulig, uten å være
manipulert? Kan du tro at det er mulig å si nei takk til en attraktiv og
respektert yrkestittel, å gi avkall på en statusbejaende yrkesvei, sette seg
selv utenfor arbeidsfolkets fellesskap, kutte strengen som gir næring til faget
og dermed forhindre vekst og utvikling, uten å være offer for en strukturell fangarm, en
sint mann, en religiøs fundamentalist?
Eller ta et annet eksempel; kan du tro at en toneangivende radikalfeminist som svenske Nina Björk, kvinnen som skrev Under det rosa teppet, 1996, kan ha valgt sin nye livsvei, sin nye betraktning på biologi og kjønn, den gang for over et tiår siden, den gang hun ble mor, uten å være styrt av en ytre struktur, en patriarkalsk, dominerende kultur? Er det mulig å velge barnet sånn helt av seg selv, klartenkt og bevisst, analytisk og tilstede?
Eller ta et annet eksempel; kan du tro at en toneangivende radikalfeminist som svenske Nina Björk, kvinnen som skrev Under det rosa teppet, 1996, kan ha valgt sin nye livsvei, sin nye betraktning på biologi og kjønn, den gang for over et tiår siden, den gang hun ble mor, uten å være styrt av en ytre struktur, en patriarkalsk, dominerende kultur? Er det mulig å velge barnet sånn helt av seg selv, klartenkt og bevisst, analytisk og tilstede?
Hva
med de små? Våre etterfølgere, de som skal bringe hverdagen og livet og folket
og landet og kulturen videre? Den norske væren er utmattende for et barn. Her
er så mange identiteter. Ingen tydelige tilstedeværelser. En mengde skiftende
omstendigheter. Diffuse rammer. Utydelige rutiner. Far er mer enn far. Mor er
mer enn mor. Men hva er mer? Hvor er mer? Når er mer? Som Marta Breen sa om den
livgivende tilstanden barnefri, i Salongen på P2, et par dager før den åttende
mars, kvinnedagen; vi skal liksom late
som om, vi skal spille sånn spill, at vi voksne liksom har lyst til å være
sammen med barna døgnet rundt, vi synes det er kjempegøy å leke, vi skal spille
en sånn rolle som jeg er litt skeptisk til, for jeg synes at voksne skal være
ærlige om hvem de er, og at de har et liv som er utenfor huset også, og andre
interesser, og ikke liksom krype ned på gulvet hele tiden.
Barnefri.
Klar det. De små må jo forstå at jeg er mer enn mor. Jeg er forfatter. Jeg er
venn. Jeg er elsker. Jeg er kokk. Jeg er essayist. Jeg er mer enn en tankeløs
kompis som leker på gulvet, du kan ikke styre meg, barn, forstår du det? DU KAN
IKKE STYRE MEG! Jeg har født deg, din vesle slyngel, din kropp er formet i min,
men jeg er mer enn en beholder, jeg er fri, fri til å fly, ikke sant, til å
elske pikken, til å styre mine menn, til å kjempe for likhet, språklig likhet i
en kjønnet verden, HØRER DU, jeg nekter å la meg styre av dine behov, dine
bleier, din gråt, din lengsel, din hjelpeløshet i en stor og hastig verden, du
er mitt barn, og elsket, men mitt liv er ikke ditt, nei takk, den slags er for
antifeminister, eller tradisjonalister, eller dissidenter, eller svake mennesker,
styrt og strukturert av maskuline maskiner, dominerende og undertrykkende mannfolk,
uten forkle og fulle av forkastelig testosteron, fullstendig uten omtanke for
sin kvinne, og hennes integritet, hennes essens, hennes egenart, hennes
transcenderende talent. Finn din form, vesle pode, i en barnehage hvor
pedagogikken er parameteret som poengterer din fremtidige fremtoning. Løsriv
deg, nå, hører du, tenk ikke på meg. Tenk ikke på meg. Gråt ikke når jeg går,
nei, for jeg vil ikke snu meg, det er ikke slik vi formes som mennesker, ved å
snu oss.
Hva sier du? At barn av foreldre med høyere utdanning har bedre språkutvikling enn barn av foreldre med lavere utdanning, rett og slett fordi foreldre med høyere utdanning bruker tiden annerledes, sier du? Fordi de leker mer med barna sine, sitter mer på gulvet med dem fra de er små, leser høyt for dem, spiller brettspill? Hvor har du det fra? Det med lek på gulvet, altså?
Fra økonomiprofessor Mari Rege, i Dagens Næringsliv, ett år tilbake i tid. Hennes poeng er å mobilisere for utvidet satsning på barnehage, med flere, velutdannede pedagoger, flere gode barnehager, plasser til alle små. Men hun påpeker, ved å vise til internasjonal og egen forskning, viktigheten av foreldrenes aktive tilstedeværelse i barnas oppvekst, både for den kognitive utviklingen og for konsentrasjonsevnen til småfolket.
Men hva er så barnefri?
Barnefri er freden som senker seg i de sene timer, når huset er stille, når mørket balsamerer sjelen med sødmefull hvile, når boken åpnes og far strikker og dagens dont er arkivert og pliktene satt i fri, barnefri er lengselen som ligger i kime i alle foreldre, en tilstand som næres og ivaretas og vokser, og får slå ut i blomst den dagen minsten er stor nok til å klare seg selv.
Hva sier du? At barn av foreldre med høyere utdanning har bedre språkutvikling enn barn av foreldre med lavere utdanning, rett og slett fordi foreldre med høyere utdanning bruker tiden annerledes, sier du? Fordi de leker mer med barna sine, sitter mer på gulvet med dem fra de er små, leser høyt for dem, spiller brettspill? Hvor har du det fra? Det med lek på gulvet, altså?
Fra økonomiprofessor Mari Rege, i Dagens Næringsliv, ett år tilbake i tid. Hennes poeng er å mobilisere for utvidet satsning på barnehage, med flere, velutdannede pedagoger, flere gode barnehager, plasser til alle små. Men hun påpeker, ved å vise til internasjonal og egen forskning, viktigheten av foreldrenes aktive tilstedeværelse i barnas oppvekst, både for den kognitive utviklingen og for konsentrasjonsevnen til småfolket.
Men hva er så barnefri?
Barnefri er freden som senker seg i de sene timer, når huset er stille, når mørket balsamerer sjelen med sødmefull hvile, når boken åpnes og far strikker og dagens dont er arkivert og pliktene satt i fri, barnefri er lengselen som ligger i kime i alle foreldre, en tilstand som næres og ivaretas og vokser, og får slå ut i blomst den dagen minsten er stor nok til å klare seg selv.
Jeg
er en forbasket ny kvinne. Formet i den modernistiske støpeskje. Kvinner kan,
sa de til meg, husker du kampanjen som gikk år etter år, foldere som ble
utdelt på ungdomsskolen, informasjonhefter? Kvinner kan, ikke sant, du kan, jenta mi, bli sterk og stødig som
dine guttevenner, finn ditt fag, grip skrutrekkeren, eller sveiseapparatet, Gud
signe dine mange talent, signer din status med hender tilgriset av olje og
korte, ulakkerte negler, og sett grenser, for all del, sett en strek rundt deg
selv, her, her kan du komme, men ikke lenger, see? Selvstendighet,
selvstendighet, selvstendighet, that’s the way, aha, aha, du moderne pike, bli
som menn, og menn, bli som kvinner. Og slik fant jeg min form. Halvt kvinne,
halvt mann. Mitt spyd ble kastet, min yrkesvei påbegynt. Inntil prosessen over
alle prosesser inntok min kropp; svangerskapet. Biologisk determinisme. Kvinne,
bli ved din lest. Barnet brøytet sin vei, barnet entret min væren og hverdag,
barnet ble mitt liv. Ja, faktisk. På tross av kampanjene, på tross av
barnehagene, på tross av utdannelsen, på tross av feminismen, på tross av
frigjøringen. Barnet ble min hverdag. Ikke skrutrekkeren. Ikke sveiseapparatet.
Ikke den journalistiske penn. Men barnet. Selvstendighet i praksis? Helt og holdent!
Jeg valgte selv. Men stikk motsatt av de fleste andre kvinners valg i vårt
vesle land. Jeg ble ved barnet, brøt med arbeidslinjen og yrkestilbudene og
permisjonskompromisset som sier at du skal bli ved din pode i et år, maks, jeg
gikk utenfor boksen, tenkte annerledes, tok et valg på vegne av meg selv og min
morsfølelse. Fysj, for et ord, morsfølelse, tenker du, sentimental, silkemyk
kjøkkenbenkromantikk, en språklig fangarm som fortidens fedre konstruerte til
fordel for sin egen frihet, en slaves tilslørende begrep for fangenskapet som
menn presser sine kvinner inn i, en immanens, en forvirret tilstand, en
dinosaurisk hype, tenker du. Nei, jeg tok min nye identitet, moderskapet, med
meg til speilet, og der stod vi, sammen, vi så på speilbildet, på blodet som
rant mellom beina, på magen som enda var stor, tom, men stor, og vi så
kjønnslige særtrekk og biologi, og tenkte darwinistisk, naturlig seleksjon; om
jeg fjerner meg fra barnet, gradvis og kalkulert, hvem vil da føle slik jeg
føler, hvem vil da vise den vesle veien hun skal gå på? Om jeg visker ut min
morsidentitet, til fordel for journalistikken og livet i en redaksjon, hvem kan
da knytte de næreste bånd til min datter? Pedagogen? Førskolelæreren? Neppe. Så
jeg tegnet en sirkel og sa til samfunnet, hit, men ikke lenger. For
morsfølelsen er et gyllent redskap som er verdifullt og reelt, morsfølelse, den
du vet, Marta, og alle dere andre, den dere vet, den dere kjenner, den dere tilsynelatende
forkaster, eller kuer, eller holder på god avstand, morsfølelsen er ikke en
kulturell konstruksjon, en moral, en idé, morsfølelsen er en biologisk
tilstand, den jord som omsorgen og forståelsen for det vesle mennesket vokser
i. En jord som trenger gjødsel. Nærhet, nærhet, nærhet. Og samfunnsøkonomisk er
morsfølelsen en tredje vei, den er kapitalismekritikk, den er økofilosofi, den
er en alternativ velferdsmodell, den er helsepolitikk, de få årene den varer. For
det å ta vare på egne barn er å senke den materielle livsstandarden, å minske
inntekten og forbruket, det å ta vare på egne barn er å la den voksne hvile
finne sin form, forkast bytt- and be happy-ideologien, fang gleden ved å være
varm og trygg og mett, du trenger ikke pusse opp for å være vellykket, så lenge
gulvet er trygt, kan estetikken vente, så lenge skapdørene fungerer, kan de
brukes, så lenge veggene holder vinden ute, kan de vente på maling, du kan kle
deg i klærne fra forrige tiår, ta på deg den samme blusen, jeansen, kjolen,
trenchcoaten gang etter gang, no strings on you, for du er etablert, du er fri
fra presset, og i sandkassa duger alt. Arbeid
er viktig, lønn er viktig, deltagelse i samfunnslivet er viktig, men barn og
tilknytning og tilstedeværelse er like viktig.
«I
dag er de dei som vil vera heima eit halv år ekstra, som må forsvara seg, og
som vert mistenkjeleggjort. Tvangen har vorte heilt motsett, det har vorte ei
form for arbeidstvang», sa sosiolog Margunn Bjørnholt til Klassekampen i fjor.
Hvorfor har vi fått arbeidsstvang? Når kom vi dit? Er det mulig å tenke økonomi
uten å tenke yrkesaktivitet? Sosialøkonom Charlotte Koren kom i 2012 med
boken Kinnenes rolle i norsk økonomi.
Hun gjennomgår endringene i kvinners arbeid fra 1970 til i dag, og betydningen
de endringene fikk for samfunnsøkonomien og husholdningen. Koren finner at det
mangler faglig terminologi for virksomheten utenfor markedet. Husmoren driver
med ulønnet og ubetalt arbeid, et språk som knyttes til
arbeidskontrakter mellom
lønnstaker og arbeidsgiver. Men; husmoren er mer å likne med en selvstendig
næringsdrivende, hun produserer goder i sin egen virksomhet, de selges ikke på
et marked, men benyttes til eget, familiært forbruk. Hun får noe igjen for
innsatsen, arbeidet gir resultater, målbare og merkbare og meningsbærende
resultater. Tilstanden er tilfredsstillende, husmorens innsats er ikke uten
verdi, see? Tiden i hjemmet, sammen med barn, selvsagt, som produksjonssjef,
organisator, veileder, coach, kompis, tjener, gründer, renovatør, og alltid med
en økonomisk grunntanke om lavt forbruk, maksimal utnyttelse av tilgjengelige
resurser og gjenbruk, gir grobunn for lykke, for høy måloppnåelse, for vekst.
Om omgivelsene ikke til stadighet omtaler arbeidet som uverdig, nesten farlig,
for en kvinne. En mor som valgte å oppdra sine gene barn utenfor
barnehageinstitusjonens definerte rammer, og også utenfor SFO-ens
oppbevaringsboks, sa en gang til meg: «Jeg baker nesten hver dag. Eller sylter.
Eller syr og strikker og hekler. For å ha et synlig resultat av innsatsen min,
et konkret produkt. En slags bank av ressurser som kan benyttes til glede og
velvære for dem rundt meg.» Hun bakte boller, men spiste dem hjemme, sammen med
sine egne småbarn, ikke på vei til jobb, hun vasket og strøk og organiserte lek
og læring og sanggrupper for barna sine og naboene sine og samlet fjern og nær
til samvær og nettverksbygging. Og hun visste nøyaktig hva hun gjorde og
hvorfor. Hennes tanke var trygghet og nærhet for de små. Og kontrollert læring
og dannelse. En moderne kvinne som er hjemmeværende i en periode av sitt liv,
er ingen porselensdukke, fjernstyrt og fanget. Hun er bevisst, klartenkt,
oppegående. For hun er en forbasket ny kvinne, oppfostret i sin samtid, ikke i
et vakuum, ikke i en jordkjeller, ikke på et loft, under sterk innflytelse av
maskuline ideologer, som en fange, som et tankeløst skall. Hun har tatt et steg
til siden, ut av det systemet som nå er vanlig, som nå får folk flest til å
velge likt - barnehage fra ett år, egen, fri økonomi, yrkeskarriere, det som er
meg-meg-meg-feminismen i praksis - hun har gjort det som hun er oppdratt til, i
den frigjorte kvinnens tid, tenke selv og mene, ta reflekterte valg, være
ubunden, ikke sant? Men resultatet ble å gå mot strømmen, mot mengden, mot
styrende prinsipper.
I
essayet Mer biologi. Mindre frihet i
Morgenbladet 7. mars i år, skriver Nina Björk: «Sannheten om mennesker er altså
at hun ikke er fri og autonom. Og, og dette er viktig, at hun alene lever
innenfor en levende naturs grenser.» Litteraturviteren går dypt inn i det
moderne samfunnets forkastelse av kroppsligheten, og peker på resultatet av
frigjøringskampen - kvinner går ut i yrkeslivet, ut i det offentlige rom, på menns
premisser – like ukroppslige, like ubegrensede, like frie. Hun ser på kampen
mot koblingen mellom kvinne og natur, som fremgangsrik. Nødvendig. Men nå har
vi kommet for langt. Og betalt en for høy pris. Vi er ikke uavhengige av kropp.
Vi er ikke guder som handler kun på vegne av oss selv. Björk kobler inn
klimatrusselen, hun tegner kvinnekampen inn i et større bilde, bildet av en klode
i klimatiske krampetrekninger. «Sannheten om mennesket handler – faktisk – om
natur og avhengighet.» Vi står ikke alene, uansett, vi er sjeler i kropper og
samhandlende vesen og viktige for hverandre og for naturen og verdens
utvikling. Og kvinner, mener Björk, er kanskje, av kulturelle og historiske
årsaker, spesielt velegnet til å reagere politisk på naturens og biologiens
evige eksistens.
Jeg
er en forbasket ny kvinne. Og jeg er husmor. Min verden er ikke et farlig sted
for mitt kjønn. Min væren er levende politisk. I all sin enkelthet. Jeg
protesterer. Mot guddommeliggjøringen av individet. Mot materialismen. Mot
veksttanken. Mot kapitalismen. Mot tingliggjøringen av barn. Mot oppløsningen
av hjemmet som oppvekststed. Mot institusjonaliseringen av lek. Og jeg vet hva
jeg gjør. Slutt å si at det er dumt. Slutt med trakasseringen. Slutt med
uansvarliggjøringen. Min tilværelse er intet ran av andres velferd. Tvert imot.
Charlotte
Koren avslutter på menneskelig vis: «I hjemmet blir økonomiske kalkyler
påvirket av følelsesmessige bånd til andre mennesker. Særlig i familier med små
barn er det livsnødvendig å gi plass til bestemte typer innsats som er mindre
verdsatt i markedet, som å sette egne behov til side og å gi uten å vente en
kontraktmessig motytelse.»
Den
norske væren er utmattende for en feministisk dissident. Men burde den egentlig
være det?