Klassekampen, I dag, 16.nov.
BPM-koden, eller pay it forward
Han kan ikke dy seg, faren til en spiller
på laget, observasjonen må formidles videre. Treneren rister på hodet. Innsikten
i hva som foregår på tribunen før og etter kamp, er ikke god nok, men hun
kjenner til fenomenet. Foreldremisforståelsen kaller hun det. Eller BPM-koden,
Betaling Per Mål.
BPM-koden er den gylne regels, eller
nestekjærlighetens, eller gjensidighetsprinsippets, kontradiksjon. En
fullvoksen, varmblodig mistolkning av lagspillets ånd. I egodyrkingens ytterste
sone, privatsfæren, der oppdragelsen er omsluttet av rikdom, og oppveksten er
innkapslet i den materielle kokong, avles barn uten indre motivasjon, personer
in spe uten omtanke for samfunnets felleskap, eller lagets beste, de belønnes
for å dyrke seg selv, og blir sommerfugler uten store nok vinger, ensporete
insekter uten mening og misjon, forvirrede bier som ferdes i kollapsens
bakgård, uten pollineringens kraft. BPM-koden er sprøytemiddelet som bedøver
biens stedsans, eller var det barnas ansvarsfølelse. Og foreldremisforståelsen
er en fremadstormende filosofi, forunderlig til stede i stadig flere samfunnslag
og settinger:
Tiss i et reagensglass, fyll ut
skjema, send inn til Folkehelsa. Alle jenter på 17 år mottar et brev fra
Folkehelseinstituttet, en insisterende forespørsel om å delta i forskning på
humant papillomavirus (HPV). Personopplysninger lagres som en kode, noen få
autoriserte mennesker kan koble koden til kilden. Som takk mottar 17-åringen et
gavekort i posten som kan innløses i to kinobilletter.
Flere skoler aksjonerer for å skape
godt miljø blant sine elever, de kurser frem mobbefrie trivselsledere, barn som
skal organisere lekegrupper i storefriminuttene, små ledere som belønnes for
sin innsats; /fordi du er vennlig og respektfull mot alle andre elever og bruker
tiden din på andres velferd/ skal du få et Trivselslederkort, en
rabattordning som kan benyttes på ulike kulturaktiviteter i nærheten.
To elever i sjuende klasse leser
egenkomponert og reflektert 17.mai-tale til forsamlingen, et pliktens og ærens
oppdrag, intet behov for belønning. Men de får likevel to kinobilletter hver,
til en samlet verdi av fire hundre kroner.
Pay it forward. Bokstavelig talt. Effektivt? Neppe. Undermineringeffekten
er BPM-kodens kjipe konsekvens. Indre motivasjon forfaller, økonomisk doping
øker, kravmentaliteten likeså.
Og når treneren ber ti-åringen satse
på gjennombrudd mellom to forsvarere, for å klare å score, svarer hun:
«Ok, hva får jeg for det?»