Og slik skal du leve, sa de
voksne
Hun har en genser med blomstrete
mønster på brystpartiet. Uskyldig og enkel. Passende til en niåring. Ingen
skjult symbolikk. Tror mamma.
Av Tone R. Skartveit
-
Du, mamma, visste du at blomstene på genseren min til sammen former en
hodeskalle?
Stillheten står på tå hev i
stuen. En sanselig og fysisk sårbarhet får plass, i en mor og hennes yngste datter.
Uskylden er tilsynelatende, blomstene gjemmer dødens ansikt.
YOLO, sier de. Eller tenker de.
Sannsynligvis. Eller ikke. Men deres handling er kronet med risiko for fall. For
brudd. For død. Tidlig død. Brutal og brysom død. YOLO. Du lever bare en gang. Og
så kaster de seg ut fra toppen av en fjellside, nysnøen løfter seg som en hvit
sky og gjør dem til himmelske vesener, svevende engler, frigjort fra
jordflatens tyngdelov, og andre lover, de farer nedover det bratte henget, en
fjellsone tilsynelatende uberørt av mennesker, inntil nå, inntil de unge og
uredde og engleaktige forserer sine fryktbaserte hemninger og frigjør sine
fysiske talent og bryter ned de siviliserte barrierer og lager spor i urørt snø.
De er praktfulle. Hvilket fristilt mot. Dog ingen gjerning med mening, ingen
heltedåd. Bare rå tøffhet, rå, praktfull tøffhet, en pine å se på for en
tøffelhelt, en kroppslig kunstakt som danser med natur kreftene, festet til
filmrullen av unge Eivind Aurstad, i hans nyeste produksjon Turbulent Flow, unge utøvere, med
knivskarp selvkontroll og ski på beina og hettegensere i kjolelengde og
boblebukser som så vidt dekker bakens nedre del, unge utøvere som dropper og
railer og graver tonnevis med snø i hoppkonstruerte hauger og klatrer og bærer
og venter og fryser og venter igjen og fryser igjen og filmes fra avstand, fra
en helikopterfugl på den høye himmel, de filmes i svev og i fall som er så
fantastiske at ord ikke finnes i det beskrivende språk. Deres fysiske
utfoldelse er oder til livet, til øyeblikket, til nuet, det absolutte her og
nå, uten noe foran, uten noe bak, de er Horats Carpe Diem i nåtid, de er
jazzens jamsession, de er sigøynersangens klang av nød, de er genilitteraturens
ecriture automatique, de er maleriets ekspresjonisme, de er matematikkens
uendelige tallrekker, de er primalskriket i revidert utgave, modernitetens ypperste
idrettsgren, skisportens YOLO, ja, hvorfor ikke YOLO, et uttrykk som foraktes
blant de tenkende, men som i utgangspunktet er kunnskapsbasert og kultivert og
så endelig iverksatt av de ennå frie, av ungdommen, du vet, den delen av
menneskeheten uten klarert ansvar og forpliktelse og likevel store nok til å
ferdes bortenfor foreldrefolkets omsorgsblikk og oppdragelsesgrep, YOLO er et språklig
uttrykk for det urørte, en oppsummering av den frie tilstand, ikke pønk, ikke
plikt, men en stadfesting av den menneskelige væren i tiden før konformitetens
voksentilværelse inntreffer, YOLO er den kalenderløse, planløse ungdomspakten
som bekrefter og besegler tiden her og nå, og i skilivets verden er fjellsidens
uforutsigbarhet det eneste forutsigbare, there ain’t no mountain high enough,
baklengs og forlengs fra soloppgang til solnedgang, ut av lyset, inn i mørket, ut
av solen, inn i månen, tidens tegn tolkes fritt. Eller? Er her ikke en skjult
frykt, den for å dø?
Og så kom tiden da hun skulle
forlate oss. Mormors dager var talte. Døden var kommet inn i rommet. Stillheten
speilet seg i gurglingen fra hennes tunge åndedrag. Et magert ansikt på en
stor, stor pute, pistrete, sølvfarget hår, munnen som formet skriket, det tause
skriket, som en underlig utgave av det musikalske rop til Asaf Avidan; the
ghost of a thousand little lies gjemt i kvinnens kropp, stram hud om tørre
lepper. Glemselen, alderdommens åk, tynte de siste dråper liv ut av hennes
jordlige bygning. Ingenting pushet henne videre, mot nye opplevelser, til slutt
glemte hun å puste. Minnene, de som var hennes beretning, hennes mening, den
siste livsgnist og håp, visnet bort, falt til jorden, som et gulnet blad fra
eksistensens tre, og ingen ny vekst fant veien til hennes tanke og væren.
Tomhet, alt var tomhet, ingen lengsel, ingen elsker, ingen drøm, ingen ny
soloppgang som sendte sine glødende hjelpere inn soveromsvinduet med bud om lek
og læring og plikter og menneskemøter og vennskap og løfter og hemmeligheter, ingen
nye minner til livets bok. Bare døden i rommet stod tilbake, sterkere enn alt
annet, den siste strevsomme pust, den tunge handling det er å presse ned
dørklinken på himmelporten for så å falle i armene på evigheten. Og ved hennes
side satt tre barnebarn, med sine småroller å dvele ved, i et stort stykke
teater, på en enda større scene, de var en liten flik av verdensveven,
egentlig, en ørliten akt i den store oppsetning som bare går og går og går, de
ventet, sammen med et av de mange oldebarn, ung og lys i håret, en nyutsprungen
sjel uten nærhet til døden, et førstegangsvitne, for livsløpets ende er aldri
til stede i modernitetens virke. Før døde folk blant de levende, i hverdagen,
når tiden var inne, eller litt før eller senere. Nå dør de blant likesinnede,
ved en definert endestasjon, et sted som passer seg for slikt, med egnet
personale og, kan hende, pårørende som haster inn i siste liten, med sjokket
som ledsager, døden er tornekransen rundt livet her og nå. Og når gurglingen
til mormor stoppet, sto til og med stillheten stille, før rommet ble rammet av
tårer.
Uskyld er en sjelden ting,
skriver Kolbein Falkeid, og hans lyriske lek med ord gjør sannheten om til en
kort, kort setning, han berører livets reneste tilstand med en enkel
betraktning. Og i mellomtiden, der hvor de fastlagte mønsterliv leves, innenfor
institusjonenes kreative grenser, barnehage, skole, studier, jobb, bortenfor
spontaniteten og turbulensen, blir å-leve-her og nå- praksis sjeldnere og
sjeldnere. Og YOLO, frihetsbegrepet i den moderne tid, begrenses til fest og
fyll og tilfeldig sex. Og masseproduserte kleskolleksjoner.
-
Du, mamma, visste du at blomstene på genseren min til sammen former en
hodeskalle?
Niåringen står på toppen av
trappen, ser på sin mor, stryker hendene sine fra brystet og nedover på magen, for
å vise hva hun mener, bøyer seg for å se selv, hun er litt brydd, litt usikker.
Stillhetens tåspissdans opphører. Stormen tar stuen med orkanens styrke.
-
En hodeskalle?
Spørsmålet tar sats fra morens
munn, slår salto på gulvet og lander på skuldrene til piken. Mor ser på
datteren, på genseren, det nyeste plagget niåringen har, og blomstene, de
sorte, små blomstene på lys bakgrunn, signaliserer med ett så mye mer, død og
krig og barbari og forræderi og pirater og bomber og granater og evig pine og
helvete og den totale usikkerhet og utrygghet og angst. For tilfeldigheten er
ikke tilfeldig, bare tilsynelatende, blomstene, hundre i tallet, minst, samler
seg i ett umiskjennelig symbol. Dødens estetikk. Det hinsidiges påminnelse. Memento
mori, min venn, husk at du skal dø, vesle pike, i dag, kan hende, eller i
morgen, dø, dø, dø, og mor får frysninger, o, du salige symbolikk, brukt i
våpenskjold og kirketavler og på SS-soldatenes uniformslue, hvor kommer din
kraft fra, hvem baner din vei inn i barnegarderoben, forbi de voksnes kritiske
sans? En genser med blomster er skjult reklame for dødsskvadroner og de
mørkeste makter, mor er lurt av produsentene, lurt inn i en greie som hun ikke
forstår, eller ser meningen med, og som hun forakter, hodeskallen på barneklær,
dødningehoder på små poder i sparkebukse og body og med åpne blikk og bleie og
tillitt til alt og alle og uten ferdige ord og språk og fulle av babbel og liv
og glede og lengsler og kjærlighet og drømmer og åpne for soloppgangens bud om
lek og læring og menneskemøter og vennskap og løfter og hemmeligheter, små
glimt av håp stemplet med skallen uten innhold og synlig identitet og fullstendig
mangel på hud og hår og øyne, dødens estetikk, giften, frykten, faren, fri og
bevare, hva gjør vel hodeskallen på en niårings genser, og blomster, den
vakreste vekst som vår frodige natur kan gi, i dødens form? Joda, i kirkelig kunst kan blomster i toppen
av et dødningehode varsle om liv i evige himler og halleluja og herlighetens
seier og håp, men ikke her, ikke slik, ikke i nåtidens typografi, ikke med det
frie markedets semiologi, for her er dødsåkeren verdig å dyrkes, merkverdig
nok, på tross av at jorden er skrinn og kraftløs, de voksnes skapende
kreativitet fullendes i blomsterenger formet som dødsmerket, og pådyttes den
lille barneskare, de som er the Force, den nye vin, fremtidsbærerne, branded by
death, mor ser ingen mening med symbolikken; barnet, allerede i dødens
forgård?
-
For meg gjør spontan lek livet verdt å leve.
Skikjører og mottaker av
Kammerherre Egebergs ærespris 2010, Hedda Berntsen, hyller, i D2 et par år
tilbake i tid, den uregulerte tilstand og kritiserer det norske samfunns alvor
og strenge struktur og konformitet og institusjonaliseringen av barndommen og
treningslivet og leken. Hun er et sjeldent eksemplar av homo ludens, det
lekende mennesket, til forskjell fra homo economicus, det rasjonelle og
kalkulerende individ, hennes vei mot medaljer i internasjonale skibakker har
vært uten plan og protokollføring og strenge dietter og tester og
treningsregimer, hun er YOLO i en litt eldre utgave, en oppsummering av den
frie tilstand, og kaster seg ut i ukjent farvann, til sjøs og til fjells, yr av
glede, fri i all sin ferd, som skiløperne i Turbulent
Flow. Men er hun fryktløs? Neppe. Hun er bare mindre redd enn andre, og
nysgjerrig, og bevisst samfunnets begrensende rammer, og hennes legeme er
livsseilasets båt, den Berntsen bruker på sin oppdagelsesferd i dans med
bølgene og i svev over nysnøen og i kamp mot tyngdeloven, o, du salige frihet,
for en tilstand å være i, hvilket redskap kroppen er, en pensel som maler menneskets
fysiske og fantasifulle og foruroligende spor på naturens lerret, om du vil, om
du lar øyeblikkets iboende kraft entre din fornuft og forstand og kalkulerende
adferd og fristille deg fra bekymringens byrde, den som kan mane frem blodrøde
svetteperler i din panne. Og skikjører Hedda Berntsen ber oss drikke litt av
hennes beger, men slik er ikke alle, frigjorte og glade vandrere langs
hverdagens sti. For de fleste frykter fallet. Og blomstene former, kan hende,
en hodeskalle.
- Some die young, you better hold on.
Og minstemann i familien synger
på en sang fra sommerhitlisten. Han synger med en femårings frimodighet,
fremdeles usjenert, heldigvis, uten den store frykten for de andre, for
bedømmende blikk og bemerkninger, han har enda ikke oppdaget Goliat i gatene,
og om han plutselig får øye på kjempen, vil han fryktløs gripe til nærmeste
stein og dundre av et kast og fortsette å synge some die young, hva betyr det,
mamma, spør han og synger videre, noen dør unge, sier hun, og skjuler sine
dirrende tårekanaler, for hun er redd for å dø, redd for å forlate sine små,
redd for verdens usikre gang, og påminnelsen i sommerhiten rører ved frykten
som hun egentlig ikke bekjenner, ikke for seg selv, ikke for andre, for det
finnes håp, hun vet at bak døden er evigheten, men frykten er grunnleggende,
dyp, og hun minnes Jesus, som gråt blod, som stønnet i dødsangst, Jesus, som
var så nær Gud, så nær tryggheten, så nær sin himmelske far. Og kvinnen bak
hiten, Laleh Pourkarim, den iranskefødte artisten som inderlig og sårt og
enkelt formidler menneskets skjøre tilstand, hold fast i livet, min kjære,
synger hun, for intet er sikkert, egentlig, du kan dø ung og uerfaren og
uferdig, før alt er fullbrakt, budskapet er enkelt, Laleh Pourkarim håper at
sangen hennes er en stor blomsterbukett til det norske folk. Hodeskallen og
blomsten, frykten og livet, beskrivelsen av hva du har og hva du kan miste, Lalehs
sang er sår berøring av samtidens ungdommelige og menneskelige søken, for
tematikken gjentas i mote og musikk. Men her er en mangel, hvor er her og nå,
hvor er oppfordringen til glød og glans og tilstedeværelse, som i den bibelske
form, som hos Matteus, disippelen, utdannet av læremester Jesus, når han ber
oss hvile i Gud, og å la morgendagen bekymre seg for seg selv og om å slippe
taket i den materielle streben, for livet er mer enn maten, kroppen mer enn
klærne, hos Gud finnes friheten fra bekymringen, skriver Matteus i sitt
evangelium, men hvor er Gud nå? Troen på Gud er fortrengt, skriver avdøde
broder Arnfinn Haram i sitt siste essay, om bønn. Fortrengt av individualismen,
av den dominerende sekulærkulturen. Mennesket er blitt en teologisk flyktning
som er i ferd med å krysse sine egne spor, skriver han, og entrer fryktens rom,
berører dødsangstens evige nærvær; i ethvert liv, i enhver tanke, i ethvert
steg, frykten er alltid til stede, redsla
– at livet er grunnleggjande truga – skal ikkje ignorerast, men formulerast, skriver
Haram, men hvordan formulerer vi oss? Med popmusikalske tekster uten håp? Med
dødssymbol på barneklær? Med avstand og institusjonalisering av alderdom og
sykdom og livets slutt? Memento mori, min venn, husk døden. Thats it.
Uskyld er en sjelden ting, tenker
mor. Og ser sine barn. Femåringen som synger some die young. Niåring som bærer
en genser merket med hodeskallen. Tenåringen, oldebarnet som var til stede i den
institusjonaliserte dødens rom. Og mor kjenner ektheten i Bob Dylans bønn, hun
er der selv, knelende, kledd i angstens kåpe, lord, protect my child, her er så uoversiktlig, verden er som en
klinkekule i din hånd, og hun ser sine barn, men ingen av dem hiver seg utfor
fjellsiden, og lar nysnøen bli en hvit, himmelsk sky. Ingen av dem sier YOLO
med ærlig innlevelse og ekthet, men med ironi og avvisning, for YOLO er
tilsynelatende kulhet blant de lettsindige, uforutsigbarhetens farvann er
forbundet med fare. De frykter, de tre, akkurat som sin mor, og velger, som
folk flest, å vandre på asfalterte fortau langs hovedveiene, i en diffus
dødsangst, bortenfor den formulerte bekymringen. Men hvorfor ikke finne
berettigede ord til sin frykt, gripe redselen verbalt og intuitivt og bevisst og
overlate bekymringen fullt og helt, ikke stykkevis og delt, til Gud, i Matteus
ånd? Hvorfor ikke?
Kommentarer