På trykk, Klassekampen, siste side, 12. juni.
Svøm,
vesle pode, ta dine første tak i en fjellkulp eller salt sjø eller i fostervannets
indre alterring, svøm, vakre søster, svøm vesle bror, bortenfor de blånede kommunebasseng,
bortenfor ubehagets tilgjengelighetstematikk, svøm, før eller senere, men helst
ikke senere, nei, bli ikke stor uten å beherske badingens velsignende brysttak
eller ryggleie eller propellteknikk, to hundre meter, minst, uten nøling og
pesing og svelging av farvannets uedle dråper, svøm uten å lage bølger, uten å frykte
den synkende tilstand, svøm, bli sikker i din sak, og foreldre, gjør som
ørnemor, sjekk ferdighetene i rett stund, kast de små i de fuktige svømmepytter
så snart tiden er moden, uten nølende ettertanke, uten tvil og tårevått farvel,
syng den naturlige seleksjons sang, og se, kan hende småtassen forserer det
våte element, slik ørneungen finner vingens kraft idet moderfuglen slipper sin
arvtaker utfor stupet, fly, min elskede, finn luftbølgens bærebjelke og hekt
deg fast, kanskje kommer du sigende, med majestetiske vingeslag, innover
viddene, kanskje jeg aldri ser deg igjen, Vesleørn, men nye egg skal klekkes, nye
sveveferdigheter prøves, og omsider er den genetiske presisjon perfekt, likedan
med menneskebarnet, som kanskje behersker møtet med det våte element og
erverver sin svømmeteknikk på et ørlite øyeblikk, og se, svømmeren er forankret
i selve livet, og livet leves som kompetent sjømann eller geolog eller
gitarselger eller lærer, ja, kan hende du blir lærer, barnet mitt, og gir
oppvoksende sjeler evner utover de nevenyttige, men uansett, poenget er: Svøm,
vesle pode, svøm.
Hva
sier du? Er det skolens ansvar at pjokken skal fikse kroppslig ferdsel i det
våte element?
Jepp.
Ikke
foreldrefolkets?
Nei.
Lytt bare til Røe Isaksen og co når de bekymrer seg over småfolkets falmende svømmeferdigheter.
Forklaringen finnes bortenfor de familiære bånd, stikkord; kompetansemål, kroppsøving,
læreplan, Kunnskapsløftet, KRO1-03, skoleeier gjør feilprioriteringer og fører
småfolket i drukningsdøden, forsømmelse, folkens, skolen velger tall og vinkler
og ord og setninger i stedet for svømmetak, så når tjuefem fjerdeklassinger får
en halvtimes svømmetrening i uken i et halvt år i et basseng som tilhører en
annen skole som ligger en halvtimes reise med buss i den andre enden av storbyen,
er forklaringen bevisst forsvømmeles,
ah, forsømmelse, av de vedtatte kompetansemål, ikke de tilgjengelige bassengs besværlige
mindretall, ei heller mor og fars manglende innsats.
Eller?