Klassekampen, baksiden
26.
april 2014
Forglemmelsens
saktmodige salme
Det
er stille nå. Slik var det ikke før. Den gang Kvinnefrontens og Nyfeministenes kamprop
om det
kvinnespesifikt personlige ble ikledd en politisk språkdrakt som matchet
den offentlige diskurs og dermed gikk fra gatas parlament til de
konstitusjonelle prosesser i Stortingets partier, mens mørke menn messet sin
tro i sykehusets korridorer og viste meningers mot og lyste i bann og bråkte
med nordmenns samvittighet og bygget fjell av fordomsfullhet. Slik var det før.
Den gang. Ikke nå. For feministlobbyistene senket sine skuldre da Loven om
selvbestemt abort ble vedtatt og iverksatt i 1978. De mørke menn stod med ett
alene på scenen, synlige i all sin metodiske galskap og antatte kvinneforakt, unisont
fordømt av et politisk korrekt pressekorps uten vilje til undersøkende og
analyserende virksomhet. Ingen dro til Balsfjord, for eksempel. Inntil 1988, ti
år etter den feministiske seier, da en skrivekyndig journalist med hedenske
hensikter dro avgårde. Oppdraget var å formulere et brennende (blasfemisk)
Morgenbladportrett om den mørkeste av dem alle, Børre Knudsen. Niels Chr.
Geelmuyden leste de skrevne ord og pakket sin penn. «Jeg skulle åpenbart møte
en humørløs fanatiker av den gammeltestamentlige sorten», skrev han i
festskriftet til Luther Forlag tjue år senere, da Knudsen ble 70 år.
Men
hva skjedde?
Møtet
på kjøkkenet i Balsfjord ble skjellsettende og motstridende, Knudsen var vidsynt,
belest, humoristisk, selvironisk og veltalende, portrettet ble positivt
formulert og publisert og snart debuterte Geelmuyden som forfatter med boken «En
prest og en plage». En slags oppreisning for Knudsen, et omdreiningspunkt for
Geelmuyden. Metope forlag gikk konkurs, sannheten om Balsfjordpresten ble
forstummet, taushetens tull, nullingen og utstøtingen, begynte, Geelmuyden kom
aldri igjen inn i forfattervarmen.
Så
det er stille nå. Den rebelske abortmotstand er mose på de lovfestede
rettigheter. Forglemmelsens saktmodige salme har fått røstene i ødemarken til å
likne knitrende retrovisesang på vanskeligstilt vinyl. De unyttige vekster i
mors liv er parenteser i teksten om sivilisasjonens darwinistiske gang. Norske
abortmotstanderne seiler på speilblankt hav, akademisk dannet og med
Geelmuydenboken behørig innpakket på bagasjens dypeste bunn. Og i stillhetens kammers, seksten år etter
boklanseringen, er scenen atter ledig. Børre Knudsens blir dokumentarisk filmunderholdning
til ettertanke. Ingen kamprop. Ingen rebelsk oppførsel. Intet fordømmende
pressekorps. Bare
Facebook protesterer.